Nieuwsbrief:

Legenda motoroccasion

Op Motoroccasion.nl maken wij het vinden makkelijk door de motor te voorzien van een icoon die past bij een rijbewijs type.

De motoren zijn als volgt gelabeld:

geschikt voor het A rijbewijs.
geschikt voor het A1 rijbewijs.
geschikt voor het A2 rijbewijs.
na aanpassing geschikt voor het A2 rijbewijs.
motoren waarop je mag rijden met je B rijbewijs mits je deze hebt gehaald voor 19 januari 2013.
Een motor van A naar A2 terugbrengen.
Voor elk rijbewijscategorie telkens een andere motor kopen is het leukst om te doen.
Vanuit kostenoogpunt, gemak of comfort kun je ervoor kiezen om een A2 motorfiets terug te laten brengen naar 35 kW. Je kunt dit later ongedaan laten maken en dezelfde motor voor de A categorie gebruiken.

Welke motoren zijn geschikt?
Dit kan alleen met motoren met af-fabriek een vermogen van maximaal 70 kW die een lagere vermogen per kg verhouding hebben dan 0,2.

Bronnen:

*(1) Motorcycles of a power not exceeding 35 kW and with a power/weight ratio not exceeding 0,2 kW/kg and not derived from a vehicle of more than double its power (70 kW), the minimum age for category A2 is fixed at 18 years.

Voorbeeld:
Aprilia SL 750 Shiver uit 2009. Deze motor heeft standaard 70 kW en weegt rijklaar 225 kg.
70/225 =  0,31 kW/kg, dus standaard niet geschikt.
35/225 = 0,15 kW/kg = A2 geschikt na aanpassing.
Daarbij is het ook van belang om te weten of er voor de motor wel een aanpassing technisch mogelijk is. Let daar op bij het op zoek gaan naar de motor van je wensen en vraag ernaar bij de merkdealer.

Zelf of via een erkende dealer.
Wanneer je een motor terug gebracht wilt hebben naar 35 kW dan heb je twee mogelijkheden. Je kunt na de aanpassing de motor voor een IKS keuring aanbieden bij de RDW om de verplichte vermelding -35 kW- op het kentekenbewijs te krijgen. Een andere mogelijkheid is om een erkende dealer de aanpassing te laten uitvoeren die vervolgens via de importeur er voor zorgt dat je een ander kentekenbewijs krijgt.

Alleen een certificaat zal de verzekering vaak niet genoeg vinden en heeft ook geen juridische dekking. De RDW geeft als richtprijs voor de keuring een bedrag van € 650,-. Daar komen dan de kosten van aanschaf van de kit en het installeren bij. De RDW rekent geen kosten voor het aanpassen van het kenteken. Een bezoek aan je dealer zal vaak een betere en goedkopere oplossing zijn.

Zoeken naar een merkdealer in de buurt? Vind deze hier:





Meer informatie en bronnen






Zelf een kit kopen


Een stukje historie: BMW in 1969 - Alle modellen die in 1969 op de markt kwamen droegen de typeaanduiding /5. Bovendien zou vanaf dit moment de cilinderinhoud af te leiden zijn van de typenaam. Zo kwam er de 500 cc-R 50/5, de 600cc-R 60/5 en de 750cc-R 75/5. Ontwerptechnisch was de serie een sprong vooruit. De motorfietsen waren dan ook helemaal nieuw ontwikkeld. Er was volop gebruikgemaakt van chroom en kleur, de frames hadden duidelijke kenmerken van het Norton Featherbed frame, met een aangebout achterframe, maar voortaan zonder de kogels voor de zijspanbevestiging. De uitlaten waren licht omhoog gebogen en droegen zo bij aan het moderne uiterlijk. De zweefzadels waren voorgoed afgezworen. De krukas draaide voortaan in glijlagers, evenals de drijfstangen. Een heel belangrijke wijziging was de verplaatsing van de nokkenas. Doordat die nu onder de krukas lag, konden de stoterstangen naar de onderkant van de cilinders verhuizen. Die cilinders kwamen daardoor hoger te zitten, waardoor er meer grondspeling ontstond en de hellingshoek in bochten groter werd. Bovendien kwam het zwaartepunt van de motor lager te liggen. De 6 Volt elektrische installatie was vervangen door 12 V. Alle modellen hadden een startmotor, hoewel ook nog een kickstarter was gemonteerd. Dankzij de verbeterde stuureigenschappen kon met name het topmodel R 75/5 meekomen met sterkere concurrenten zoals bijvoorbeeld de Honda CB 750 Four. Die leverde weliswaar 67 pk (de R 75/5 “slechts” 50), maar was ook 40 kg zwaarder dan de R 75/5. Bovendien waren de machines zo mogelijk nog degelijker en betrouwbaarder dan hun voorgangers. Dit was uiteraard bij de presentatie in 1969 nog niet bekend, maar is inmiddels duidelijk gebleken. Ook uiterlijk zag het motorblok er moderner uit. Met name de luchtfilterkast die helemaal geïntegreerd was in het motorblok, in tegenstelling tot de eerder toegepaste losse luchtfilterhuizen op de versnellingsbak. Er werden vóór duplextrommelremmen en achter simplexremmen toegepast.
Snel navigeren? Bekijk hier alle typen van PIAGGIO
© 2000 - 2024 Motoroccasion